TRENING PAMIĘCI
Jednym z ważniejszych działań sprzyjających podtrzymywaniu ogólnej sprawności chorego jest zachęcanie go do aktywności w wielu obszarach życia.
Obok zajęć ruchowych w codziennym grafiku powinien znaleźć się czas na zajęcia umysłowe.
Badania prowadzone na całym świecie pokazują, że u chorych na otępienie (w tym na chorobę Alzheimera), którzy regularnie ćwiczą swój umysł, wolniej rozwijają się procesy chorobowe, a tym samym dłużej utrzymuje się sprawność psychofizyczna. Ćwiczenia umysłu pozwalają na podtrzymywanie sprawności procesów: uwagi, pamięci, spostrzegania, myślenia i innych funkcji poznawczych, które nie ucierpiały jeszcze w wyniku zachorowania. W chorobie Alzheimera wszystkie te procesy z czasem ulegają pogorszeniu.
Chory ma problemy z pamięcią, koordynacją przestrzenno- ruchową (uderza się, potyka, wywraca), nie potrafi nauczyć się nowych rzeczy, policzyć pieniędzy w portfelu, nazywać przedmiotów, rozpoznawać osób.
Zanim zaczniemy przygotowywać zajęcia, powinniśmy ustalić mocne i słabe strony naszego podopiecznego. Dopiero na tej podstawie będziemy mogli stworzyć zadania podtrzymujące sprawność, a nie przygnębiające chorego.
Sporą część ćwiczeń pamięci możemy włączyć w każdą aktywność dnia, pytając o kolor ubieranej rano bluzki, godzinę, imię sąsiada, którego spotykamy na ulicy itd. Jednym z codziennych zadań powinno być sprawdzenie poczucia czasu i miejsca. Na wczesnym etapie choroby dobrze jest wprowadzić nawyk korzystania z kalendarza. Chory otrzymuje od nas kalendarz książkowy, w którym każda kartka to osobny
dzień. Na każdej stronie ma do wykonania proste zadanie, np. dokończenie krótkiego zdania. Aby zachęcić chorego do korzystania z kalendarza, możemy go pytać o datę lub o wykonane zadanie. Jeśli chory nie potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi, możemy go zapytać: W jaki sposób możesz sprawdzić, jaką mamy dzisiaj datę? W przypadku trudności ze znalezieniem odpowiedzi przypominamy o kalendarzu, aby wytworzyć nawyk korzystania z różnych pomocy dnia codziennego. Ważne jest również, aby regularnie sprawdzać, czy chory potrafi czytać i rozumie, co oznaczają przeczytane słowa.
Zadania terapeutyczne powinny być dobierane z tak zwaną gwarancją sukcesu, tzn. chory powinien umieć je wykonywać, aby mógł odczuć zadowolenie, satysfakcję i kompetencje – tylko w taki sposób zachęcimy go do dalszej aktywności.
Zajęcia należy podejmować wspólnie w formie rozmowy, rozwiązywania zadania, czytania, bez stwarzania atmosfery rywalizacji, odpytywania i presji czasu.
Jeśli zauważymy, że ćwiczenie jest zbyt skomplikowane, należy zmniejszyć jego poziom trudności, aby nie zniechęcać chorego.
Polecamy gorąco materiały Fundacji Stocznia, która przygotowała zestawy do pracy dla seniorów dostępne na www.silowniapamieci.pl

TRENINGI W PARZE: Scenariusze do pracy w parze z seniorami cierpiącymi na zespoły otępienne lub łagodne zaburzenia poznawcze spowodowane wiekiem, depresją, zaburzeniami lękowymi lub somatycznymi.

APLIKACJE MEMO: Rodzina trzech aplikacji na tablet, stworzona dla seniorów i z ich udziałem. Polecane dla osób starszych, które nie boją się nowych technologii. Propozycja do pracy z rodziną.

MULTIMEDIA: Filmy, nagrania webinarów skierowane do wszystkich, którzy chcieliby wzbogacić codzienną opiekę nad seniorem, a także treningi pamięci online przygotowane dla osób starszych.
Źródło informacji:
https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Poradnik%20dla%20opiekunow%20choroba%20Alzheimera.pdf
https://stocznia.org.pl/2019/12/20/silownia-pamieci-trening-umyslu-dla-seniorow/